• Mindset

12 načina da ostanete zdravi dok radite od kuće

by Marko Sinadinović / 01.11.2019 -> 12:02:46 / 381 views

Rad od kuće - ono što se nekad činilo nemogućim, kod nas je odavno stvarnost. Freelancer karijera u Srbiji i regionu postala je primamljiva za stručnjake svih profesija, mada mahom preovlađuju IT stručnjaci. Zbog povećane produktivnosti i dobrih rezultata svojih zaposlenih, poslodavci sve više podržavaju tu ideju, dok uposlenici štede na troškovima i vremenu koje bi potrošili na putovanje do posla ili besmislene razgovore u kancelarijama.

Međutim, svaka prednost ima i svoje mane. Pri radu od kuće, gde ne postoji kolega koji će vas pitati kako ste ili primetiti da nešto sa vama nije u redu, treba postaviti pitanja o mentalnom i telesnom zdravlju tokom takvih poslova.

Prikupili smo savete stručnjaka i zabeležili najbolje savete za vas da ostanete u formi dok radite bez napuštanja vlastitog doma.

1. Kreirajte poslovni prostor u vašem domu

Ovaj prostor bi trebalo da bude daleko od bilo kakvih smetnji ili mamaca udobnosti. Imajte na umu da vaš radni prostor ne bi trebao biti oko ili blizu vašeg kreveta ili kauča. Ukoliko je blizu vašeg kreveta ili kauča može vas učiniti usporenim. Krevet ili kauč u blizini radnog prostora izaziva želju za odmorom te može značajno umanjiti vašu koncentraciju i produktivnost. Ako verujete u Feng Šui, dobro bi bilo potražiti savete stručnjaka. 

2. Pravilno držanje tela pri sedenju

Možda ranije niste razmišljali o svojoj stolici, ali budite sigurni da je ona izuzetno važna. Vi ćete provesti većinu svog vremena sedeći na svojoj radnoj stolici. A neudobna stolica nesumnjivo će uzrokovati bol u leđima nakon dugotrajnog rada.

Ako stolica ne podržava pravilno poravnata leđa, tada će vaša kičma zahtevati ogroman napor da zadrži svoj prirodan položaj.

Da bi se to izbeglo, preporučljivo je kupiti podesive radne stolice koje ispravno podupiru leđa. Dobra stolica će biti vaš spasitelj od nepodnošljivih bolova u leđima. Nećete zažaliti ulaganje u podesivu radnu stolicu koja će vam dugoročno koristiti.

Međutim, džaba vam skupa anatomska stolica, ako ne ustanete svakih sat vremena, protegnete noge, pokrenete cirkulaciju, a barem pola sata dnevno posvetite vežbama za jačanje mišića koji će vam zakržljati dok sedite u svojoj udobnoj fotelji.

3. Da li morate sedeti i raditi?

Odgovor je – ne!

Dugotrajno sedenje uzrokuje ozbiljne zdravstvene probleme u kasnijoj fazi vašeg života. Mnogi od nas imaju posao koji zahteva od nas da sedimo i radimo bez obzira na sve, što je nekako i logično u kancelarijskom okruženju ali skoristite priliku da to promenite kada radite od kuće. Razmislite o kupovini podesivog radnog stola koji vam može omogućiti rad u stajaćem položaju. Stajaći položaj nije uvek idealan, ali omogućava bolji protok krivi u donje ekstremitete, što je veoma važno.

4. Budite u pokretu čak i kada radite od kuće

Šta god odabrali, sedeti ili stajati, nemojte to činiti predugo. Morate se pokrenuti nakon svakog sata. Odradite malu šetnju kroz vaš dom, u dvorištu ili u parku. Ključ je uravnotežiti aktivnosti kako bi vaše telo i um bili na maksimumu produktivnosti.

5. Stvorite rutinu i ostanite joj verni

Zašto mnogi od nas žele raditi od kuće? Najčešći razlog je nepostojanje fiksnog radnog vremena.

Međutim, to ne funkcioniše uvek najbolje. Vaš mozak mora biti svestan vremenskih okvira i rokova kako bi zadržao osećaj pažnje i usresređenosti na posao. Da biste to ostvarili, morate imati jasan raspored ispred sebe i prema njemu stvoriti svoju dnevnu, nedeljnu ili mesečnu rutinu iako znamo da će to biti problem posebno onima koji počinju svoje freelance karijere. Online jutarnji sastanci i online pauze za kafu pokazale su se kao efikasan način za održavanje zadatog radnog ritma.

6. Odvojite vreme za vežbanje

Vaše psihofizičko stanje treba biti vaš prioritet bez obzira koliki ste radoholičar. Ispunjavajući radne zadatke, malo je aktivnosti koje vaše telo zapravo radi i stoga ne dobija priliku da potroši nepotrebnu masnoću i uzrokuje gojaznost. Odaberite bar jedan dan u nedelji i posvetite ga vežbanju i relaksaciji.

7. Aktivni sastanci su trend

Sastanci između kolega mogu se održati u laganoj šetnji što spaja dve bitne stavke u vašem životu, razmenu poslovnih informacija i vežbanje. Ne samo da ćete se dobro provesti sa svojim kolegama, već se nećete osjećati loše nakon napornih fizičkih aktivnosti.

8. Mirno okruženje je blaženstvo

Samo zato što radite bez napuštanja doma ne garantuje dobro raspoloženje za rad. Zbunjujuća, glasna i neorganizovana atmosfera takođe može smanjiti vašu produktivnost. Ukoliko ste okruženi porodicom ili komšijama, znate da na mnogo toga ne možete da utičete, ali napravite male promene u svom radnom kutku. Dodajte mirisne sveće, postavite zabavne sadržaje u vidu figura ili umetničkih predmeta na svoj radni sto, a možete se poslužiti i slušanjem muzike na slušalicama koje će vas izolovati od buke. Sve zavisi od toga šta vama prija i šta vam pomaže da se umirite i ostanete bez stresa.

9. Uskladite rad i privatni život

Postavili ste rutinu za svoje radno vreme i napravili promene na bolje kod kuće, sada je vreme da popričamo o mentalnom zdravlju. Neka vaš stres i obaveze ostanu zatvorene u okvirima radnog vremena. Nemojte postati radoholičar koji propušta vreme za spavanje ili koristi vikende za rad. Vaše mentalno zdravlje je važno i ne treba ga uzimati zdravo za gotovo.

10. Vaša kuhinja treba da sadrži zdravu hranu

Pošto ste u toplini svog doma, očekivano je da češće posegnete za frižiderom nego što bi to činili u kancelarijskom prostoru. Dobro je ponekad opustiti se i počastiti sebe, ali ako primetite da vam to prelazi u naviku – nabavite zdrave namirnice koje su ukusne i daju vam preko potrebnu energiju bez bojazni da ćete ugroziti svoje zdravlje. Najveća prednost rada kod kuće upravo se sastoji u tome da vam je vaša kuhinja, sa zdravom i svežom hranom, tu - na dohvat ruke.

11. Obucite se kao za radni dan

Ovo je jednostavan način za primenu u praksi. Naš mozak postaje svestan modaliteta u kome trebamo biti dok se oblačimo za bilo koji događaj, da li radimo ili idemo na spavanje. Boraveći u pidžami, osećaćete se neuredno i leno. Takođe, nemojte zaboraviti na higijenu dok ste pripremate za radni dan. Najbolje je tuširati se uobičajeno i oblačiti se kao da idete svakodnevno u kancelariju.

12. Budite deo internet komunikacije

Ljudi su društvena bića kojima je potrebno prijateljstvo, makar se ono ostvarivalo i na internetu. Održavanje zdravog odnosa sa drugim ljudima podstiče zadovoljstvo u našem mozgu, što nam pomaže da dajemo najbolje od sebe na poslu. Komunicirajte putem društvenih mreža na razne teme sa svojim prijateljima i kolegama tokom pauza jer rad od kuće može često voditi u osamu i izolaciju.

Marko Sinadinović

Stručnjak za digitalni marketing, gejmer, pijanista i kolekcionar stripova.

Ostavite vaš komentar

Back to top